lördag 5 september 2009

Väsk Tourial

Jag fick idén till dessa väskor från en väska som jag själv hade när jag var liten...

(Bild lånad från PanduroHobby)
Så när jag får en idé så är det bara att få den bra på papper också, mycket är bra i huvudet och blir sk*t när man börjar!
Men väskkortet blev bra :D och då tänkte jag prova i större skala också, och med kartong istället för Cardstock, och vips hade jag en Blogcandy väska ;)

Väskkort och Candyväskan
Först klippte jag ut mallar i vanligt papper och ritade av dem på cardstock alternativt tunnare kartong.
Väskkortet 15x13cm och candyväskan 20x14cm
(jag har rundat hörnen med hjälp av en tallrik) och en remsa (som blir botten) på 4 cm respektive 8 cm

Sedan ritade jag av sidorna på ett A3 akvarellpapper, eftersom det blev så stort till candyväskan så det inte räckte med cardstock. Med den mindre väskan räcker ett cardstock precis!!

Sedan skar jag till långa remsor av papper ca 2½ cm bred. Till väskkortet 38 cm långa och till candyväskan 43 cm långa.
Jag bigade dem så att jag fick en kant på en cm.
Den skar jag små flikar i så att det ska gå lätt att limma fast dem och för att formen ska bli snygg.

Jag limmade ihop dem i mitten, så skarven blev framtill, jag tänkte det skulle vara lättare att dölja med dekosar!

Jag chalkar kanterna innan jag börjar sätta ihop den. Skär sedan till en 5 cm lång remsa, biga 2 cm från varje kant (Det blir en limkant som ska sättas fast i kartongen) likadant här, 38 cm till väskkortet och 43 till candyväskan.
(Jag mätte kanten efter locket så det skulle bli rätt längd, lite pill, men det går :D)
Jag skar till 2 st remsor som jag limmade ihop framtill...det spelar ingen roll var du limmar ihop dem, eftersom den ska täckas med wellpapp.
Innan jag limmar fast wellpappen så distressar jag den med lite vintage photo.Sedan limmar jag fast locket med wellpapp D:et
var noga med passningen på baksidan så att det passar.
Jag limmade fast det med smältlim, sitter som berget och torkar på en grisblink!
Dessutom köpte jag en liten smidig limpicka på Claes Ohlsson för 39 kr! Bra är den och billig!!
(Tack Annica för att du introducerade mig i smältlimmets värld ;D )Så lade jag ned papperet som jag skurit till i början, det blir heltäckande.
Om man vill kan man ju distressa den, eller välja en annan färg.
Jag limmade fast papperet så det skulle ligga stadigt.
Så limmar jag fast locket i den övre biten.
Handtaget gjorde jag av svart Cardstock, brads och elefanttråd (finns hos Panduro)
Så var det bara att dekorera den efter tycke och smak, det gick inte ens åt ett helt mönsterpapper :D
Hoppas jag förklarat så att det är förståerligt, är det något oklart eller om ni har frågor är det bara att fråga, eller maila mig :D



20 kommentarer:

  1. Åh, man tackar för den superbraiga beskrivningen!
    Du är allt bra klurig du.
    SÅ himla fina båda två!!

    Tack igen!
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Puh vilket jobb!! Men den blav ju hur bra som helst:0) Jag brukar också klura ut egna mallat till sker och ting, gillar inte när man måste betala för olika "tempelates" så jag luskar ut hur man gör själv, har tyvärr int hunnit prova någon än bara:0(

    Ha en bra lördag!!!

    kram Therése

    SvaraRadera
  3. vilken bra tutorial!! Den måste jag prova...så fort jag blir lite piggare!!

    SvaraRadera
  4. Du är ju galen!! Vilken snygg väska! Jag vågar inte ens ge mig på det trots den braiga tutorialen tror jag... WOW

    SvaraRadera
  5. Vilken bra tutorial! TACK för att du delar med dig!!!

    kjaaaam Pernilla

    SvaraRadera
  6. Åh va snyggt!
    Tror jag måste testa detta någon gång! Tur att jag vet var jag ska hitta beskrivningen, när jag får tid! :)
    Tusen tack!
    Kram Annica H

    SvaraRadera
  7. Tack för en bra beskrivning. Du gör verkligen mycket fina saker.

    SvaraRadera
  8. Jag bara älskar dina tips. Du är makalöst duktig och hur snäll som helst som vill dela med dig med både arbetsgång och mallar.
    TACK!
    Kramiz

    SvaraRadera
  9. Men gud vad snyggt!! Och tack för att du är så himla bra på att dela med dig av dina ideer och din kunskap!
    Ja, men visst är pappret underbart! Kommer tyvärr inte ihåg var det kommer ifrån. Både det blåa/turkosa och det rosa var spillbitar. Skulle gärna köpa mer av det blåa, älskar det.. ska ge mig ut och leta efter det (misstänker att jag köpt det på panduro). Lovar att tala om ifall jag kommer på det :)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  10. Du är så himla duktig! Synd godiset går ut idag, känns som dumt att försöka delta då. Men lycksalig den som vinner säger jag bara :-D

    SvaraRadera
  11. Du är ju sååå fantastiskt duktig alltså så man bara gapar.

    Tusen tack för din beskrivning.

    Kram kram Gurkiss

    SvaraRadera
  12. Vilken kul idé, verkligen jättefint! Alltid roligt att lära sig något nytt hos dig, du är så duktig!
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. Men ojjjjjjjjjj vilket jobb du är ju sååå fantastiskt duktig hur kommer du på allt.
    Alltid så kul titta in här du har så mycket tips och idéer.
    Man får så mycket inspiration

    Krammmmmmmmmmm Anneli

    SvaraRadera
  14. Tusen takk for at du deler "oppskriften" på nett!!! Denne vil jeg lage en dag!
    Ha en flott dag!
    -klem-

    SvaraRadera
  15. Tack för den helt underbara beskrivningen.
    Kram
    Leila

    SvaraRadera
  16. Hallå tjejen.
    Snodde denna till vår tipsportal =). Ska försöka göra lite flera inlägg i den nu.. Har varit lite dåligt ett tag!

    Ha det så bra

    Kram kram

    SvaraRadera
  17. men herrejisses gjorde du den från scratch?! Jag trodde du köpte en sån där färdig från typ pandyro. Superfint!

    SvaraRadera
  18. TAck snälla du för att du tog dig tiden att förklara!♥

    SvaraRadera
  19. Wow, vilken otrolig kreativitet och uthållighet!

    SvaraRadera
  20. Jag måste bara få fråga...

    Vart köper du eller får ta i wellpappen ?

    Kram Gurkiss

    SvaraRadera